All in eller ingenting? H&M skapar kval i dubbel bemärkelse

Ett dilemma gällande börsen är att hålla sig till den strategi men beslutat sig för att följa. Man fattar beslut för snabbt, för sent osv. Det skrivs ofta om uthållighet, att sitta still i båten trots att världen eventuellt är på väg att gå under. För börsen, ja den kommer alltid igen! Inte konstigt att man blir svettig ibland.

Fullt så dramatiskt är det inte just nu, men ett av mina bolag tynger. H&M har inte bjudit på någon vidare underhållning på sistone. Inte på rätt länge faktiskt. Idag kom nyheten att försäljningen sjunkit med 1% i februari. Detta jämfört med februari 2016 då försäljningstillväxten var 10%. En bra bit under vad analytiker räknat med.

Jag har en alldeles särskild strategi när det gäller H&M. Eller, snarare, bolaget har varit det som fått ta plats i min nuvarande strategi för utdelningar. Samtliga utdelningar som kommer in på kontot har jag valt att investera i ett bolag, detta alltså H&M. Istället för att återinvestera utdelningen i bolaget som gav den eller leta upp ett nytt. Det är enkelt och kul att se hur mycket utdelning jag får och hur den växer. Men nu funderar jag alltså på hur jag ska göra. Kanske behåller jag strategin men byter helt enkelt ut H&M mot ett annat bolag? Eller, behåller framtidstron och aktien och kanske rent av köper på mig lite extra om det nu kan vara en rea? Men det är, just nu, ett företag som jag inte till 100% tror på. H&M ligger på kvalplats på väg ut från portföljen. Det skapar följaktligen kval hos mig.

Bildresultat för  h&m happy girl
Happy H&M. Really??
                           


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad drömmer du om?

About last night, Warren Buffetts budord

Nothing is revealed