Fredag! Feeling! Fler besökare! Finfin avkastning!

Det sägs att en bra text ska kunna sammanfattas genom varje enskild mening i texten. I det här fallet sammanfattar i varje fall inläggets rubriken textens innehåll. Sista börsdagen för veckan och jag ser passar på att se över mina placeringar. Det börjar närma sig utdelningsperiod och en aktie som ger hög avkastning är Nordea. Aktien har under senaste året återhämtat sig från en dipp och har stigit en hel del under senare tid. Jag ser utdelningen som en ersättning från Nordea till mig som bankkund. Då räntorna i dagsläget är i princip obefintliga blir aktieinnehar på många års sikt ett sätt att få årlig avkastning och förhoppningsvis stiger det investerade kapitalet med åren. Jag ser en investeringshorisont på >10 år när det gäller aktien.

På tal om utdelning så är det en riktig humörshöjare för min del och jag går igång av att börja räkna på utdelning, hur mycket krävs tex för att kunna klara månadskostnader enbart på utdelningspengar? Fantastiskt roligt att räkna på och det bästa är att det är en dröm som kan bli verklighet. Om man har bra disciplin vad gäller sparande, återinvesterar utdelningar, satsar på rätt aktier, inte låter sina månadskostnader skena iväg alltför mycket etc. 

Fler besökare är sist ut i rubriken. Det har bloggen fått sedan start. KUL! Vilka är ni? Skriv gärna något, det skulle vara roligt att läsa vem som hittat hit. Trevlig helg till vilka ni än är, var ni än är. 



Bildresultat för midsommarbord

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad drömmer du om?

About last night, Warren Buffetts budord

Nothing is revealed