Peer to peer - hur fungerar det?



Med peer to peer lån (kallas ofta p2p) menas att privatpersoner lånar ut pengar till andra privatpersoner.
Den som lånar ut pengar får ränta från den som lånat och man blir på så sätt som en egen liten bank. Det finns fler bolag som startats inom denna business, med varierande resultat. Jag har själv valt att investera 5000 kr på prov för att lära mig hur det fungerar då jag tycker att upplägget är intressant. Detta är inget sätt som innebär en hög avkastning i jämförelse med exempelvis börsen, med det är ett sätt att sprida risken och har pengar placerade i något som inte är beroende av hur börsen går.

Jag har valt Lendify för att låna ut mina pengar. Deras system fungerar som så att man kan välja att själv bestämma vem som ska låna mina pengar, alternativt använda sig av deras autoinvestkonto. Då fördelas mina pengar över ett antal olika lån, på så sätt minskas risken med utlåningen om något lån inte återbetalas. Lendify har även en fond som ska täcka upp eventuella förluster.

Jag kommer att skriva mer utförligt om p2p, detta är ett introducerande inlägg. Då jag själv nyligen har placerat pengarna vill jag gärna vänta lite längre innan jag påbörjar en utvärdering. Men spännande är det!



Bildresultat för pengar


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad drömmer du om?

About last night, Warren Buffetts budord

Nothing is revealed