Axfood, Ica eller båda?

Har funderat ett tag på vilket bolag som är bäst att äga på lång sikt, Ica gruppen eller Axfood. Reasons för att välja ett bolag inom branschen? Jag förstår mig på vad jag köper. Har alltid handlat på Ica men har på senare tid besökt Hemköp mer frekvent. Har blivit positivt överraskad av bra priser och fräsch affär. En annan anledning, branschen är ett bra val för att lägga äggen i olika korgar. Inte konjunkturkänsligt på samma sätt som industri tex, heller inte lika riktat utanför Sverige och beroende av omvärlden. Jag tror dessutom att båda bolagen har möjlighet att finnas en lång, lång tid.

Utdelningen då? Där slår Axfood högst i dagsläget, 4,49 % jämfört mot Icas 3,55 %.
Framtiden? Där är jag kluven. Å ena sidan så tror jag att billigare kedjor som Willys (alltså Axfood) har finfina utsikter framöver. Med sin lågpris nisch, kan det tom vara positivt i lågkonjunktur. Dessutom tror jag att klyftorna kommer att fortsätta öka i samhället, därmed flera som behöver billigare mat. Å andra sidan, så kommer ju med ökade klyftor även en grupp människor med allt större tillgångar. Dessa kan lägga mer pengar på mat och jag tror att det finns utvecklingspotential för mataffärer att på olika nya sätt nå ut till dem som heller äter ute/inte vill lägga ned tid på matlagning. Där tror jag på Ica.

Finns det någon som har kunskap och vill dela med sig, eller har gjort en spännande analys, tänkt på andra sätt? Skriv gärna!

Nedan, bilder från Ica respektive Willys. Skulle jag fatta beslut baserat på bild, tja, då skulle det inte vara så svårt...

Bildresultat för vacker mat






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad drömmer du om?

About last night, Warren Buffetts budord

Nothing is revealed