Investera på rea? Söndagsfundering på Castellum


Jag har ett fastighetsbolag i min aktieportfölj, Castellum. Det är Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Jag tycker det är kul att titta lite på olika projekt som Castellum genomför när de bygger eller omvandlar fastigheter. Ett exempel syns på bilden längre ner, Sillfabriken i Göteborg som blivit till moderna arbetsplatser.

En av anledningarna till att jag köpte just Castellum är den relativt höga utdelningen, i dagsläget 4,11 %. Utdelningen betalas ut i två omgångar, nu i mars och senare i höst, under september. Aktien har backat under en tid och nu när utdelningen börjar närma sig så blir jag sugen på att köpa ytterligare en liten post. Jag ser det som en långsiktig investering och att aktien dippar lite ser jag som en chans att handla till rabatterat pris. Dock på en börs som just nu står väldigt högt så den rean kan mycket väl kännas som ett snålt erbjudande innan kommande vrålrea längre fram. Den ständiga tjusningen med börsen, att inte veta. Det mesta är bara mer eller mindre kvalificerade gissningar, som trots allt kan vara mycket spännande att ta del av.

 
                               Bildresultat för sillfabriken göteborg

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad drömmer du om?

About last night, Warren Buffetts budord

Nothing is revealed