Nothing is revealed

I förra inlägget skrev jag om en vän som letar alternativ till placering av pengar. Så, här kommer mina tankar. Det är inte pengar som hon är i behov av nu utan på lång sikt, min vän är inte särskilt intresserad av ekonomi. Mitt förslag blir därför att hitta flera stabila bolag som går att förstå sig på och, att köpa aktier.

Varför aktier? Börsen har haft en genomsnittlig totalavkastning om ca 10 % årligen, alltså pengarna kommer troligen att öka en hel del i värde på sikt. Stabila bolag, varför och vad menas med det? När investeringen är långsiktig så blir det mer intressant att se på företagets potential att utvecklas fint på sikt, snarare än huruvida aktien kommer rycka upp kraftigt den närmsta månaden. På Large cap finns de bolag som jag tänker kan vara aktuella. Bolag som har en historik och som sannolikt kommer att finnas kvar under en lång tid framöver. Skippa osäkerheten som finns kring frimärkesaktier, kommer bolaget finnas kvar i morgon? Varför flera bolag? Principen "lägg inte alla ägg i samma korg" gäller. Välj några olika sektorer så sprids risken, när ena sektorn går ned kan detta vägas upp av att en annan sektor tuffar på. Går att förstå sig på, går inte alla bolag att förstå sig på? Visst gör de det! Men om man inte är intresserad av att lägga ned tid på att sätta sig in diverse information utan vill ta en något enklare väg så kan det vara smart att välja något man redan har kunskap om. Exempelvis, den som handlar mycket kläder på H&M känner till bolaget till viss del, har lättare att sätta sig in i det som rör företaget och kunna förstå och analysera.  

Så, utan att lämna specifika tips på aktier så är det mina tankar om hur pengarna kan placeras för att få bättre avkastning.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad drömmer du om?

About last night, Warren Buffetts budord