Upptäckt! Ny fond med fokus på utdelning

Igår hittade jag information om en ny fond, som i mina öron låter riktigt intressant! Det är en globalfond med placeringar i olika länder, exempelvis Australien, USA och Japan. Alla utvalda bolag har under minst 15 års tid höjt utdelningen till aktieägarna. Alltså en gedigen utdelningshistorik. För att nämna ett bolag som finns med så är det coca-cola som under 54 (!) års tid höjt utdelningen.

När det gäller aktier tänker jag låååångsiktigt och fäster nästan alltid stor vikt vid utdelning när jag investerar. Detta för att få möjlighet att återinvestera utdelningar och på så sätt få pengarna att jobba vidare. Jag tänker att bolag som klarar av att höja utdelning oavsett rådande konjunktur tänker långsiktigt, precis som jag själv. En bra matchning helt enkelt. Fonden är helt ny och jag kommer att avvakta något för att hinna inhämta mer information innan jag fattar beslut. Men för min del detta något att hålla ögonen på, och rimmar väl med min sprida-risk filosofi. Länk till mer information om fonden här

I morgon är det dags för veckans sista börsdag, till dess, trevlig kväll!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vad drömmer du om?

About last night, Warren Buffetts budord

Nothing is revealed