Jag, en promiskuös purist. Och ni?

Det är intressant att se hur människor lever på väg mot ekonomisk frihet. Det finns såklart otaliga strategier och levnadssätt. Två teman tycker jag ofta syns. Spara och slösa, enkelt definierat.

Bildresultat för purist painting <->  Bildresultat för den stora festen målning

Läger 1: De som skär ned utgifter, och stramar åt budgeten, rent av stryper den. Puristerna. De lyssnar på gamla avsnitt av prata pengar podden med Günter Mårdner, läser Onkel Toms stuga, soda streamar vitt lådvin när de får gäster och klipper samtliga affärer i stan med omnejd när potatisen koster 1 kr/kg till midsommar. De brister ut i glädjetjut när de genom noggrant utstuderade scheman gällande belysning och duschande kunnat pressa ned elräkningen med en hel 100 lapp.

Läger 2: De promiskuösa spararna. Vägen mot rikedom kantas av dyra drinkar, långresor där semestern ägnas åt att prata om investeringar och sparande, de kör stora bilar och äter helst lunch och middag på restaurang, obligatorisk utebruch på helgen. Särskilda intressen är ofta återkommande renoveringar av bostad, köket är aldrig mer än 5 år gammalt.

Jag kan identifiera mig med båda. Det låter märkligt, ja. Men jag tror jag behöver bejaka båda sidorna lyckas med mina mål och njuta av vägen dit. Som kanske blir lite längre men mycket bättre. Hur är det för er, kan ni relatera? Får ni spara eller slösa kickar?


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad drömmer du om?

About last night, Warren Buffetts budord

Nothing is revealed