Mål! Filosofi och ekonomiskt oberoende

Oavsett hur man väljer att fördela sitt kapital för att sprida risker så tycker jag det är intressant med vad man har för mål. Om man har mål. Jag har en känsla av att det just nu är ganska trendigt med att sätta mål. Kanske är det jag som konsumerar information där fokus är pengar och att mål ofta är involverat i sparande, investeringar osv. Men det tycks även återspegla flera delar än bara ekonomiska aspekter, målet med att springa maraton, att äta vegetariskt, att uppleva platser, inte minst alla karriärsmål. Just när det gäller pengar så är mål något positivt och triggande för mig.

Jag har mål med en del av mina investeringar, inte alla. Ett exempel är mitt sparande. Har nyligen provat på en ny sparform (mer om denna i kommande inlägg) som gör det barnsligt lätt att sätta upp mål, smart och kul! Hur tänker ni om att sätta upp mål?

Målets betydelse förresten, kan betraktas som komplex om man ser på den ur ett hobbyfilosofiskt perspektiv. Mål betyder (bland annat) slutpunkt men även process. Så om målet med målet verkligen är att bli färdig, eller om det är vägen som är det verkliga målet, kan en ju klura på. För mig ligger nog inte lyckan i att få ihop en viss summa pengar, egentligen. Även om det känns rätt attraktivt att kunna njuta loss av att vara ekonomiskt oberoende. Men det som jag mig riktigt taggad är att hitta sätt att få pengarna att växa. Jakten, så att säga. Alltså, fog för ordspråken, som vanligt.

 

                          Bildresultat för mål


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vad drömmer du om?

About last night, Warren Buffetts budord

Nothing is revealed